Közel 1,7 millió Y generációs fiatal van jelen a hazai munkaerőpiacon, ezzel az X generáció után a második legnépesebb korosztálynak számítanak ma Magyarországon. Miközben azonban a 40-es, 50-es középkorúak viszonylag egységes képet mutatnak az értékrendjük, gondolkodásmódjuk és a pénzügyi tudatosság tekintetében is, addig az Y generáció tagjai sajátos tempóban pipálják ki a felnőtté válás mérföldköveit.
Az 1982 és 1995 között született fiatalok egy része még a “mamahotel” kényelmét élvezi, míg mások már az első lakásvásárlással, vagy a gyermekvállalással vannak elfoglalva. Valóban céltalanság, hiányos pénzügyi ismeretek és homályos jövőkép jellemzi ezt a korosztályt? Megkérdeztük őket!
Céltalanság, impulzív döntések, azonnali jutalomkeresés – számos sztereotípia és mítosz övezi a mai 20-as, 30-as korosztályt, és igaz, ami igaz, gyakran nehéz eligazodni a sokszínű Y generáció gondolkodásmódján. A betöltött életévek helyett a fiatal felnőttek között
inkább az élethelyzetbeli változások számítanak valódi mérföldkőnek,
hiszen a munkavállalás első éveiben a “bakancslistás” tételeket pipálják ki (főként utazásra, élményekre, vagy drágább elektronikai eszközökre költenek), majd a házasságkötés és a gyermekvállalás után előkerülnek a megtakarítások és a lakásvásárlás, még később pedig a hosszabb távú célok és az öngondoskodás is fontos szempontként fogalmazódik meg.
Miközben a felnőtté válás lépcsőfokai jelentősen szétcsúsztak felgyorsult világunkban, az Y-generáció tagjai sajátos helyzetbe kerültek: sokan a 40-hez közel is szüleikkel élnek megtakarítási lehetőség nélkül, míg mások egy, vagy több hitellel a nyakukban tervezgetik gyermekeik jövőjét.
Vajon mennyire igazak az Y generációt övező előítéletek és mítoszok? Ez érintettek megkérdezésével ezt igyekeztünk kideríteni 2020-ban végzett, fókuszcsoportos kutatásunkban, melyet a Generali megbízásából a Milestone Solutions Lab készített. A vizsgált generáció tagjait pénzügyi terveikről, megtakarításaikról és a jövőjükkel kapcsolatos elképzeléseikről faggattuk. Nézzük, mit mondanak a 20-as, 30-as fiatalok saját korosztályukról!
“Amikor volt félretett pénzem, megkérdeztem édesanyámat, hogy mibe fektessem. Ő ajánlotta a lakáshitelt. Nem bántam meg, úgyhogy én mindig hagyatkozom az ő tanácsaira.”
A válaszok alapján úgy tűnik, az Y-nosok pénzügyi döntéseire kifejezetten nagy hatással vannak a családi minták, illetve a szülők által választott termékek és szolgáltatások. Sok esetben ezzel kapcsolatosan is nehezen önállósodnak a fiatalok: inkább a családi flottákba, biztosítási csomagokba, vagy banki termékekbe szállnak be, mielőtt saját maguk kötnének szerződést egy szolgáltatóval.
“Mi próbálunk alternatív megoldásokat keresni, mibe kéne pénzt fektetni. Nekünk ingatlanban van, lakáskiadással foglalkozunk a főállásunk mellett.”
Szüleikhez hasonlóan az Y-nosok számára is a lakásvásárlás az elsőszámú cél, amit a takarékoskodó fiatalok kitűznek maguk elé. Fontos megjegyezni, hogy
akik félre tudnak tenni a fizetésükből, csupán havi 10 000-20 000 forintos megtakarítással rendelkeznek,
illetve a különböző előtakarékossági megoldások helyett inkább a viszonylag könnyen igénybe vehető lakossági hitelekre támaszkodnak.
“Szerintem ahhoz, hogy az ember azt mondja, hogy na jó, akkor én most elmegyek és kötök egy szerződést valamilyen termékre, ahhoz meg kell érni, nem csak fejben, hanem anyagilag is.”
A válaszokból kiderült, hogy a sztereotípiákkal ellentétben már 25 éves kor körül felmerül az igény az Y generációs fiatalok részéről, hogy ne költsék el azonnal a számlájukon landoló fizetésüket, viszont
sokszor nem engedhetik meg a takarékoskodást, ha pedig igen, bizonytalanok,
hogy mely termékek válnának leginkább hasznukra. Elsősorban szabadon felhasználható, rugalmas szolgáltatásokat keresnek.
“Én nem rakok félre nyugdíjra. Nem tudom, megérem-e. A gyerekeimnek rakok félre.”
Meglehetősen nagy az ellentmondás a korosztályban a nyugdíjcélú megtakarításokhoz kapcsolódóan. Miközben az állami nyugdíjrendszer fenntarthatóságában egyáltalán nem bíznak, az alternatívákról nincsenek ismereteik, és egyáltalán nem jellemzi őket tudatosság ezen a téren. A gyermekeik jövőjét ugyanakkor fontosnak érzik biztosítani, amennyiben lehetőségük van rá, hasonlónan az X generációhoz.
A fiatalok válaszai megerősítették azt az elképzelést, hogy 30 éves kor alatt elsősorban a rövidebb távú (1-3 év) megtakarítási megoldások jellemzőek, 30 év felett kerülnek képbe a hosszabb távú célok, és még ennél is később az öngondoskodás. Ugyanakkor az is bebizonyosodott, hogy
a pénzügyi edukációt kiemelt területként kellene kezelni már az egészen fiatal korosztályok körében is,
mert sok esetben az tartja őket vissza későbbi biztonságuk megalapozásától és az öngondoskodástól, hogy nincsen elegendő információjuk, a tájékoztatást pedig bonyolultnak és nehézkesnek érzik, így inkább bele sem fognak. Emellett egyértelmű igény látszik a rugalmas, szabadon felhasználható és az aktuális élethelyzetükhöz igazítható pénzügyi termékekre és szolgáltatásokra.
Érdekesség azonban, hogy az előítéletekkel szemben a fiatal felnőttek egyáltalán nem ragaszkodnak annyira a digitális kommunikációhoz, mint amennyire gondoljuk: kifejezetten fontos számukra a személyes, bizalmi kapcsolat, amit a pénzügyi tanácsadókkal alakítanak ki, ez pedig a döntéshozatalban és a számukra megfelelő termékek kiválasztásában is sokat számít.
A Generali amellett, hogy fontos célkitűzése – legfőképp a koronavírus okozta világjárvány megjelenése óta – a gyors és egyszerű online ügyintézés biztosítása, elkötelezett amellett, hogy tájékozott, képzett biztosítási tanácsadók segítségével lássa el ügyfeleit azokkal az információkkal, melyek birtokában a lehető legjobb döntéseket hozhatják meg pénzügyeikkel, megtakarításaikkal kapcsolatban.
Érdekelnek a Z generáció jellemzői is? Ajánljuk figyelmedbe Amit a Z generációról tudni kell című írásunkat. Ha pedig az X generációról olvasnál bővebben, javasoljuk alábbi cikkeinket:
Az X generáció jellemzői: súlyos elvárások, bizonytalan jövő
Az X generáció és az ő időskori elképzeléseik
The post Y generáció: Így látják pénzügyeiket a fiatal felnőttek appeared first on Generali Előrelátók Blog.